Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby

  Lenka Rusňáková

dátum poslednej aktualizácie: 26.01.2023

I. Základné údaje

I.1 Priezvisko, meno, tituly Rusňáková Lenka, Mgr. PhD.
I.2 Rok narodenia 1990
I.3 Názov a adresa pracoviska Fakulta masmediálnej komunikácie
1.4 Funkcia (pracovná pozícia) odborný asistent
I.5 E-mailová adresa chrenkova.lenka7@gmail.com
I.6 Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl https://www.portalvs.sk/regzam/detail/30131
I.7 Názov študijného odboru, v ktorom pôsobí na vysokej škole 7218 Mediálne a komunikačné štúdiá

II. Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

Názov vysokej školy alebo inštitúcie Rok Odbor a program
Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2010 - 2013 ŠO 3.2.3 masmediálne štúdiá ŠP masmediálna komunikácia
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2013 - 2015 ŠO 3.2.3 masmediálne štúdiá ŠP masmediálna komunikácia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2015 - 2018 ŠO 3.2.3 masmediálne štúdiá ŠP masmediálna komunikácia
Titul docent - - -
Titul profesor - - -
Titul DrSc. - - -

III. Súčasné a predchádzajúce zamestnania

Zamestnanie/funkcia Inštitúcia Časové vymedzenie
Vysokoškolský pedagóg / odborný asistent Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 24.09.2018 – súčasnosť

IV. Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

Popis aktivity/názov kurzu/iné Názov inštitúcie Rok
Účasť na interaktívnom vzdelávacom seminári pre pracovníkov s mládežou a učiteľov zameranom na inovácie v oblasti digitálneho vzdelávania mládeže DIGI YOUTH - Erasmus + Strategické partnerstvo 2022

V. Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1. Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
Názov profilového predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Seminár k záverečnej práci I. Masmediálna komunikácia 1. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Seminár k záverečnej práci I. Vzťahy s médiami 1. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Mediálny diskurz I. Masmediálna komunikácia 1. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Mediálny diskurz II. Masmediálna komunikácia 1. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Jazyk a narácia v médiách Masmediálna komunikácia 2. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Žurnalistické žánre I. Masmediálna komunikácia 1. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Žurnalistické žánre II. Masmediálna komunikácia 1. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
V.2. Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Názov študijného programu/časti Stupeň Študijný odbor
- - -
V.3. Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania Študijný odbor, ku ktorému je priradený
- -
V.4. Prehľad vedených záverečných prác
Bakalárske (prvý stupeň) Diplomové (druhý stupeň) Dizertačné (tretí stupeň)
Počet aktuálne vedených prác 5 4 0
Počet obhájených prác 24 4 0
V.5. Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
Názov študijného predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Tvorba príbehov v hrách I. Teória digitálnych hier 2. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá
Tvorba príbehov v hrách II. Teória digitálnych hier 2. stupeň 7218 mediálne a komunikačné štúdiá

VI. Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
Celkovo Za posledných šesť rokov
Počet výstupov tvorivej činnosti 43 27
Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus 11 8
Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti 52 30
Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti 15 15
Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej/národnej úrovni 0 / 0 0 / 0
VI.2 Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti (Maximálne päť najvýznamnejších výstupov)
1.  AAA Vedecké monografie vydané v zahraničných vydavateľstvách Globalizovaný filmový priemysel / Jana Radošinská, Zuzana Kvetanová, Lenka Rusňáková ; vedeckí recenzenti: Miloš Mistrík, Martin Štoll, Terézia Rončáková. - 1. vyd. - Praha : Wolters Kluwer, 2020. - 283 s. [17,2AH]. - ISBN 978-80-7598-950-5.
2.  ABC Kapitoly vo vedeckých monografiách vydané v zahraničných vydavateľstvách Herné mechaniky a ich dosah na konštruovanie virtuálnej telesnej identity / Lenka Rusňáková.. In: Premeny identity človeka v kyberpriestore digitálnych médií / vedeckí recenzenti: Norbert Vrabec, Milan Potančok, Dalimír Hajko. - Łódź : KSIĘŻY MŁYN Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2016. - ISBN 978-83-7729-346-1. - s. 154-175 [1,15 AH].
3.  ACB Vysokoškolské učebnice vydané v domácich vydavateľstvách Publicistika v periodickej tlači. Žurnalistické žánre / Zuzana Bučková, Lenka Rusňáková; recenzenti: Ján Višňovský, Zora Hudíková. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2017. - 268 s. - ISBN 978-80-8105-903-2.
4.  ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS Mimicry - principle of identity transformation from the perspective of digital games theory / Lenka Rusňáková. In: Communication Today. - ISSN 1338-130X. - Vol. 7, no. 2 (2016), pp. 18-29.
5.  ACD Kapitoly vo vysokoškolských učebniciach vydané v domácich vydavateľstvách Naratívna analýza a jej miesto vo vedeckom diskurze mediálnych štúdií / Lenka Rusňáková. In: Empirické aspekty filmov o superhrdinoch / autorský kolektív: Jana Radošinská ... [et al.]. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2019. - ISBN 978-80-8105-954-4. - s. 48-82 [2,1 AH].
VI.3 Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov (Maximálne päť najvýznamnejších výstupov za ostatných šesť rokov)
1.  AAA Vedecké monografie vydané v zahraničných vydavateľstvách Globalizovaný filmový priemysel / Jana Radošinská, Zuzana Kvetanová, Lenka Rusňáková ; vedeckí recenzenti: Miloš Mistrík, Martin Štoll, Terézia Rončáková. - 1. vyd. - Praha : Wolters Kluwer, 2020. - 283 s. [17,2AH]. - ISBN 978-80-7598-950-5.
2.  ACD Kapitoly vo vysokoškolských učebniciach vydané v domácich vydavateľstvách Naratívna analýza a jej miesto vo vedeckom diskurze mediálnych štúdií / Lenka Rusňáková. In: Empirické aspekty filmov o superhrdinoch / autorský kolektív: Jana Radošinská ... [et al.]. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2019. - ISBN 978-80-8105-954-4. - s. 48-82 [2,1 AH].
3.  ACB Vysokoškolské učebnice vydané v domácich vydavateľstvách Publicistika v periodickej tlači. Žurnalistické žánre / Zuzana Bučková, Lenka Rusňáková; recenzenti: Ján Višňovský, Zora Hudíková. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2017. - 268 s. - ISBN 978-80-8105-903-2.
4.  V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu – abstrakt, článok, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, článok z podujatia Philosophical meta-story about the little prince as a synergy of book and film industries: on the possibilities of film adaption of literature for children and youth / Lenka Rusňáková, Zuzana Kopecká, 2022. In: Communication Today. - ISSN 1338-130X, Roč. 13, č. 1 (2022), s. 74-90.
5.  V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu – abstrakt, článok, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, článok z podujatia Biographical Drama Becoming a Blockbuster: The Case Study of Bohemian Rhapsody / Jana Radošinská, Lenka Rusňáková, Zuzana Točená, 2022. In: ejmap : European Journal of Media, Art & Photography. - ISSN 1339-4940, Roč. 10, č. 1 (2022), s. 98-107.
VI.4 Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti (Maximálne päť najvýznamnejších ohlasov)
1.  ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS Mimicry - principle of identity transformation from the perspective of digital games theory / Lenka Rusňáková. In: Communication Today. - ISSN 1338-130X. - Vol. 7, no. 2 (2016), pp. 18-29.

ohlasy:

   2017 [1] ĎURKO, Martin. Communication behaviour utility and empathy as key variables. In: European Journal of Science and Theology. 2017, vol. 13, no. 6, pp. 79-86. ISSN 1841-0464.
2.  ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS Mimicry - principle of identity transformation from the perspective of digital games theory / Lenka Rusňáková. In: Communication Today. - ISSN 1338-130X. - Vol. 7, no. 2 (2016), pp. 18-29.

ohlasy:

   2017 [1] MAGO, Zdenko. New trends of marketing communication based on digital games. In: European Journal of Science and Theology. 2017, vol. 13, no. 6, pp. 171-182. ISSN 1841-0464.
3.  AAA Vedecké monografie vydané v zahraničných vydavateľstvách Globalizovaný filmový priemysel / Jana Radošinská, Zuzana Kvetanová, Lenka Rusňáková ; vedeckí recenzenti: Miloš Mistrík, Martin Štoll, Terézia Rončáková. - 1. vyd. - Praha : Wolters Kluwer, 2020. - 283 s. [17,2AH]. - ISBN 978-80-7598-950-5.

ohlasy:

   2021 [2] BIELIK, P., VIŠŇOVSKÝ, J. Explanatory Journalism - A New Way how to Communicate in Digital Era. In: Media Literacy and Academic Research. 2021, 4(1), s. 24-36. WoS
4.  ACD Kapitoly vo vysokoškolských učebniciach vydané v domácich vydavateľstvách Naratívna analýza a jej miesto vo vedeckom diskurze mediálnych štúdií / Lenka Rusňáková. In: Empirické aspekty filmov o superhrdinoch / autorský kolektív: Jana Radošinská ... [et al.]. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2019. - ISBN 978-80-8105-954-4. - s. 48-82 [2,1 AH].

ohlasy:

   2020 [2] KVETANOVÁ, Z., RADOŠINSKÁ, J. Expressions of Postmodernism Within the Dimension of Digital Games. In: Ejmap. 2020, 8(1), s. 84-95. ISSN 1339-4940.
5.  ADF Vedecké práce v ostatných domácich časopisoch Vývojové tendencie amerického mainstreamového filmu v tvorbe Walta Disneyho / Lenka Chrenková. In: Media Literacy Student Magazine. - ISSN 1339-6692. - Roč. 3, č. 1 (2016), s. 4-10.

ohlasy:

   2020 [2] RADOŠINSKÁ, J., KVETANOVÁ, Z., VIŠŇOVSKÝ, J. To thrive means to entertain: the nature of todays media industries. In: Communication Today. 2020, 11(1), s. 4-21. ISSN 1338-130X.
VI.5. Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov (Maximálne päť najvýznamnejších projektov. Okrem názvu a stučnej charakteristiky projektu sa uvádza druh účasti (vedenie/ účasť/ iné), ak je možné, hyperlink na projekt a jeho výstupy a ohlasy.)
1.  VEGA 1/0284/14 Kyberpriestor ako nová existenciálna dimenzia človeka - doba riešenia: 2014 – 2016, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: prof. PhDr. Slavomír Gálik, PhD. - anotácia: Projekt sa zaoberá systematickým výskumom digitálnych hier a ich vplyvom na človeka. Ide v ňom o filozoficko-kulturologické vymedzenie, klasifikáciu a širšie ukotvenie digitálnych hier v súčasnom hypermodernom svete, pričom sa zameriava i na alternatívne prežívanie existencie človeka s vplyvom na jeho identitu v kyberpriestore digitálnych médií. V rámci projektu sa skúma aj vplyv digitálnych hier na zmeny vnímania základných existenciálnych kategórií človeka (realita, čas, priestor) vrátane kognitívnych schopností človeka (vnímanie, predstavivosť, pamäť a myslenie).
2.  VEGA 1/0283/20 Synergia odvetví mediálneho priemyslu v kontexte kritickej politickej ekonómie médií - doba riešenia: 2020 – 2022, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: doc. PhDr. Višňovský Ján, PhD. - anotácia: Projekt smeruje k hlbšiemu pochopeniu postupov a komerčných imperatívov mediálnej produkcie, ktorá sa šíri v rámci neskoro modernej liberálno-demokratickej spoločnosti. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť súbor teoreticko-empirických poznatkov, ktoré rozvíjajú kritickú politickú ekonómiu médií a smerujú k vymedzeniu aktuálneho komerčného potenciálu odvetví mediálneho priemyslu, ako aj sériu vedeckých prác viazaných na jednotlivé odvetvia mediálneho priemyslu a ich ekonomické, resp. komerčné aspekty. Splnenie stanoveného cieľa je podmienené uplatnením výskumných nástrojov kvalitatívneho a kvantitatívneho charakteru a syntézou získaných empirických poznatkov.
3.  APVV Digitálna a mediálna kultúra – Tvorba simulovanej reality a šírenie sociálnych fenoménov v kultúrnych rámcoch postmoderny - doba riešenia: 2021 – 2025, spoluriešiteľka projektu, vedúca projektu: doc. PhDr. Jana Radošinská, PhD. - projekt je schválený
4.  VEGA História hier a lokálnych herných zážitkov na Slovensku do roku 2000 - doba riešenia: 2022 – 2024, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: Mgr. Michal Kabát, PhD. - projekt je podaný na schválenie
5.  FPPV-32-2022 Detský recipient v globalizovanej spoločnosti: vybrané problémy mediálnej produkcie - doba riešenia: 2021 – 2022, spoluriešiteľka projektu, vedúca projektu: Mgr. Monika Prostináková Hossová, PhD. - projekt je schálený

VII. Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

Aktivita/funkcia Názov inštitúcie/grémia Časové vymedzenia pôsobenia
Člen organizačného, programového a vedeckého výboru medzinárodnej konferencie Megatrends and Media / FMK UCM v Trnave 2015 - 2019
Člen organizačného výboru medzinárodnej konferencie Marketing Identity / FMK UCM v Trnave 2015 - 2019
Člen redakcie vedeckého časopisu, technická redakcia, zabezpečovanie procesu indexácie, registrácia do databáz Vedecký časopis Communication Today (indexovaný v databázach WoS a Scopus) / FMK UCM v Trnave 2018 - súčasnosť

VIII. Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum od kedy do kedy trval pobyt) Mobilitná schéma/pracovný kontrakt/iné (popísať)
Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Prahe Smetanovo nábřeží 6, 110 00 Praha Staré Město, Česká republika 01.05.2017 – 31.05.2017 CEEPUS

IX. Iné relevantné skutočnosti (Maximálne 1800 znakov)

1. Realizácia vlastných inštitucionálnych projektov podporených z Fondu pre podporu výskumu UCM (FPPV) • FPPV-15-2017: Žurnalistické žánre II. • FPPV-03-2019: Novinárska publicistika. Vybrané žánrové druhy - FPPV-32-2022 Detský recipient v globalizovanej spoločnosti: vybrané problémy mediálnej produkcie 2. Člen organizačného výboru konferencie Quo Vadis massmedia, quo vadis marketing (2016) 3. Člen vedeckého výboru študentskej vedeckej konferencie pre ŠVaUK (2019) 4. Recenzovanie konferenčných zborníkov (Quo vadis massmedia, Quo vadis marketing) a konferenčných príspevkov prezentovaných na domácich vedeckých konferenciách (Marketing Identity, Megatrends and Media) 5. Publikovanie recenzií vo vedeckom časopise Communication Today (2016, 2017) 6. Zostavovateľské práce vedeckého charakteru (zborníky z konferencií Marketing Identity, Megatrends and Media) 7. Organizácia podujatí pre základné a stredné školy (Detská univerzita, DOD) 8. Získanie Ceny dekana FMK za vynikajúce výsledky v štúdiu na vysokej škole (2013) a Ceny rektora UCM za vynikajúce výsledky na vysokej škole (2015) 9. Hodnotiteľka projektov TA ČR (od roku 2022)

Stručný profil pedagóga v SK a EN jazyku

Slovenský jazyk:
Doktorka Lenka Rusňáková je absolventkou študijného programu masmediálna komunikácia Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave pri absolvovaní všetkých troch stupňov vysokoškolského štúdia. V rámci vedeckej činnosti sa venuje predovšetkým aktuálnym otázkam filozofie médií, novým trendom v (multi)mediálnej produkcii, obsahovo-formálnym náležitostiam písania záverečných prác a tiež problematike determinantov kreovania súčasnej kultúry digitálnych hier. Osobitnú pozornosť venuje procesu formovania tela a identity vo virtuálnom svete kyberpriestoru. Okrem toho sa zaoberá aj publicistikou v periodickej tlači, konkrétne publicistikou racionálneho a emocionálneho typu. Vydala učebnicu Publicistika v periodickej tlači – žurnalistické žánre, kde sa tejto téme venuje podrobne. V nadväznosti na túto publikáciu spracovala v spoluautorstve učebný text s názvom Novinárska publicistika. Vybrané žánrové druhy. Na FMK sa zúčastňuje na organizácii medzinárodných vedeckých konferencií (Megatrends and Media, Marketing Identity) ako členka programového, vedeckého a organizačného výboru. Zároveň je súčasťou užšej redakčnej rady (technická redakcia, zabezpečovanie procesu indexácie a databázy) vedeckého časopisu Communication Today zameraného na oblasť marketingovej a masmediálnej komunikácie. Podieľa sa i na koordinovaní vybraných ročníkov, organizácii rôznych eventov pre študentov, je členkou viacerých vedeckých projektov. V minulosti absolvovala stáže v reklamnej, personálnej, produkčnej agentúre a v redakcii lokálneho časopisu.
Anglický jazyk:
Doctor Lenka Rusňáková has graduated in Mass Media Communication study program from University of SS. Cyril and Methodius in Trnava at all three degrees of university studies. As part of her scientific activities, she focuses on the current issues of media philosophy, new trends of (multi)media production, content-formal requirements of the final theses, as well as the determinants of the creation of contemporary videogame culture. She is especially concerned with the processes of body and identity creation in virtual reality of the cyberspace. In addition, she deals with journalism in periodicals, especially with rational and emotional journalism. She has published a students book “Journalism in Periodicals - Journalistic Genres“, where she deals with this topic in detail. Following this publication, she co-authored a students book entitled “Journalistic Journalism. Selected genre types“. She participates in the organization of international scientific conferences (Megatrends and Media, Marketing Identity) as a member of the program, scientific and organizational committee. At the same time, she is part of the editorial board (technical editorial staff, providing the indexing process and databases) of the scientific journal “Communication Today“ focused on the area of marketing and mass media communication. She also participates in the coordination of selected student groups, organizes various events for students; she is a member of several scientific projects too. In the past, she completed internships in an advertising, personnel, production agency and in the editorial office of a local magazine.