Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby

  Tomáš Farkaš

dátum poslednej aktualizácie: 30.01.2023

I. Základné údaje

I.1 Priezvisko, meno, tituly Farkaš, Tomáš, Mgr. PhD.
I.2 Rok narodenia 1983
I.3 Názov a adresa pracoviska Fakulta masmediálnej komunikácie
1.4 Funkcia (pracovná pozícia) odborný asistent
I.5 E-mailová adresa 300199@ucm.sk
I.6 Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14427
I.7 Názov študijného odboru, v ktorom pôsobí na vysokej škole Mediálne a komunikačné štúdiá

II. Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

Názov vysokej školy alebo inštitúcie Rok Odbor a program
Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa UCM FMK Trnava 2005 masmediálne štúdiá_masmediálna komunikácia
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa UCM FMK Trnava 2007 masmediálne štúdiá_masmediálna komunikácia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa UCM FMK Trnava 2015 masmediálne štúdiá_masmediálna komunikácia
Titul docent
Titul profesor
Titul DrSc.

III. Súčasné a predchádzajúce zamestnania

Zamestnanie/funkcia Inštitúcia Časové vymedzenie
odborný asistent UCM FMK Trnava 2008 - súčasnosť
učiteľ SSUŠAT Bratislava 2010 - 2011
redaktor TASR Bratislava 2007-2008

IV. Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

Popis aktivity/názov kurzu/iné Názov inštitúcie Rok
Game audio: Sound & Music Implementation using Wwise UDEMY 2020
Game music Composition UDEMY 2020
Ultimate Sound Design Complete: Mastering Sound Design UDEMY 2020
Blender 3D Modelling Blender Guru 2021
FMOD Sound Implementation for Unreal Engine 4 FMOD 2021

V. Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.4. Prehľad vedených záverečných prác
Bakalárske (prvý stupeň) Diplomové (druhý stupeň) Dizertačné (tretí stupeň)
Počet aktuálne vedených prác 5 5
Počet obhájených prác 83 38
V.5. Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
Názov študijného predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Zvukový dizajn hier I., II. Teória digitálnych hier 2. stupeň masmediálne štúdiá
Tvorba hudby do digitálnych hier Teória digitálnych hier 2. stupeň masmediálne štúdiá
Autorské praktikum zvuk I., II. Teória digitálnych hier 1. stupeň masmediálne štúdiá
Autorské praktikum zvuk III., IV. Teória digitálnych hier 1. stupeň masmediálne štúdiá
Autorské praktikum zvuk I., II. Masmediálna komunikácia 1. stupeň masmediálne štúdiá

VI. Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
Celkovo Za posledných šesť rokov
Počet výstupov tvorivej činnosti 22 16
Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus 6
Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej/národnej úrovni / /
VI.2 Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti (Maximálne päť najvýznamnejších výstupov)
1.  ACB Vysokoškolské učebnice vydané v domácich vydavateľstváchPredtým, ako nahráte svoj prvý zvuk / Farkaš, Tomáš [Autor, 100%] ; 1. vydanie – Trnava (Slovensko) : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. 227 s. – ISBN 978-80-8105-905-6
2.  AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciáchNew games criticism / Tomáš Farkaš, 2017. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science Core Collection.In: Marketing Identity : Online rules - part I. : Conference Proceedings from International Scientific Conference 7th - 8th November 2017 Congress Hall of the Slovak Academy of Sciences, Smolenice, Slovak Republic / editors: Dana Petranová, Rudolf Rybanský, Dáša Mendelová. - 1. vyd. - Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2017. - ISBN 978-80-8105-917-9. - ISSN 1339-5726, S. 321-333.
3.  AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciách"How interactive?" is music in video games just a film music in disguise? / Tomáš Farkaš, 2015. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science.In: Marketing Identity : Digital Life - part I. : Conference Proceedings from International Scientific Conference 10th - 11th November 2015, Congress Hall of the Slovak Academy of Science Smolenice, Slovak Republic / editors: Ľudmila Čábyová, Dana Petranová. - 1. vyd. - Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2015. - ISBN 978-80-8105-779-3. - ISSN 1339-5726, S. 438-449.
4.  AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciáchParadoxical schizophrenia of the horror genre what will happen if we analyze horror as a product / Tomáš Farkaš, 2014.In: Marketing Identity : Explosion of Innovations : Conference Proceedings from International Scientific Conference 4th - 5th November 2014, Congress Hall of the Slovak Academy of Science Smolenice, Slovak Republic / editors: Jozef Matúš, Dana Petranová. - 1. vyd. - Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2014. - ISBN 978-80-8105-666-6. - ISSN 1339-5726, S. 393-405.
5.  AFD Throughout the ocean of free sound (on sound design, free resources, sound libraries, and creativity) / Farkaš, Tomáš [Autor, 100%] ; Megatrends and Media 2019 [16.04.2019-17.04.2019, Smolenice, Slovensko]. – [recenzované]. – WOS CCIn: Megatrends and Media [elektronický dokument] : Digital Universe / Bučková, Zuzana [Zostavovateľ, editor] ; Rusňáková, Lenka [Zostavovateľ, editor] ; Solík, Martin [Zostavovateľ, editor]. – 1. vyd. – Trnava (Slovensko) : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Fakulta masmediálnej komunikácie, 2019. – ISBN (elektronické) 978-80-572-0015-4, s. 354-365 [online]Počet všetkých autorov: 1
VI.3 Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov (Maximálne päť najvýznamnejších výstupov za ostatných šesť rokov)
1.  ACB Predtým, ako nahráte svoj prvý zvuk / Farkaš, Tomáš [Autor, 100%] ; 1. vydanie – Trnava (Slovensko) : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. 227 s. – ISBN 978-80-8105-905-6
2.  AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciáchNew games criticism / Tomáš Farkaš, 2017. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science Core Collection.In: Marketing Identity : Online rules - part I. : Conference Proceedings from International Scientific Conference 7th - 8th November 2017 Congress Hall of the Slovak Academy of Sciences, Smolenice, Slovak Republic / editors: Dana Petranová, Rudolf Rybanský, Dáša Mendelová. - 1. vyd. - Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2017. - ISBN 978-80-8105-917-9. - ISSN 1339-5726, S. 321-333.
3.  AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciáchThin lines between science and gaming: on the edge between being a player and a researcher / Tomáš Farkaš, 2020.In: Megatrends and Media : On the Edge : Conference Proceedings from the International Scientific Conference : On the Edge : Conference Proceedings from the International Scientific Conference / editors: Zuzana Kvetanová, Martin Solík. - 1. vyd. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2020. - ISBN 978-80-572-0062-8. - ISSN 2729-7403, s. 520-528.
4.  ADF Farkaš, Tomáš (100%): Binaural and Ambisonic Sound as the Future Standard of Digital Games. Trnava. In: Acta Ludologica, Vol. 1, No. 2, December 2018. Trnava : FMK UCM, 2018. s. 34 – 46. ISSN 2585-8599
5.  AFD Farkaš, Tomáš (100%): Throughout the ocean of free sound (on sound design, free resources, sound libraries, and creativity). 2019 Trnava. In: Megatrends and Media: Digital Universe, 2019, ISBN 978-80-572-0015-4
VI.4 Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti (Maximálne päť najvýznamnejších ohlasov)
1.  ADF Vedecké práce v ostatných domácich časopisoch Binaural and Ambisonic Sound as the Future Standard of Digital Games / Tomáš Farkaš, 2018. In: Acta Ludologica. - ISSN 2585-8599, Roč. 1, č. 2 (2018), s. 34-46.

ohlasy:

   BOSTAN, B. : Games and Narrative: Theory and Practice, ISBN 978-3-030-81538-7, článok BOSTAN, B. - SENYER, S. : Narrative as a Game User Experience Dimension: An Experimental Study, pp 231-246, 2021. Department of Game Design, Bahcesehir University, Instanbul, Turkey
2.  ADF Vedecké práce v ostatných domácich časopisoch Binaural and Ambisonic Sound as the Future Standard of Digital Games / Tomáš Farkaš, 2018. In: Acta Ludologica. - ISSN 2585-8599, Roč. 1, č. 2 (2018), s. 34-46.

ohlasy:

   2022 [01] RADOŠINSKÁ, J., RUSŇÁKOVÁ, L., TOČENÁ, Z. Biographical Drama Becoming a Blockbuster: The Case Study of Bohemian Rhapsody. In: European Journal of Media, Art and Photography. 2022, roč. 10, č. 1, s. 98-107. WoS
3.  AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciách"How interactive?" is music in video games just a film music in disguise? / Tomáš Farkaš, 2015. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science.In: Marketing Identity : Digital Life - part I. : Conference Proceedings from International Scientific Conference 10th - 11th November 2015, Congress Hall of the Slovak Academy of Science Smolenice, Slovak Republic / editors: Ľudmila Čábyová, Dana Petranová. - 1. vyd. - Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2015. - ISBN 978-80-8105-779-3. - ISSN 1339-5726, S. 438-449.

ohlasy:

   CAPSTICK, HANNAH: Sonic Scope: New Approaches to Audiovisual Culture • Fashioning the Immersive Fallacy at Five Nights at Freddy’s: A New Approach to Music, Sound, and Their Relationship to the Immersive Process in Moving Image Media https://www.sonicscope.org/pub/qulejggo/release/1?readingCollection=d8acd7ed
4.  ADF Vedecké práce v ostatných domácich časopisoch Binaural and Ambisonic Sound as the Future Standard of Digital Games / Tomáš Farkaš, 2018. In: Acta Ludologica. - ISSN 2585-8599, Roč. 1, č. 2 (2018), s. 34-46.

ohlasy:

   FERDING, R. E. : Effect and influence of ambisonic audio in viewing 360 video, Journal of virtual worlds research, 2020 https://par.nsf.gov/servlets/purl/10274524 + https://par.nsf.gov/biblio/10274524
5.  ADF Vedecké práce v ostatných domácich časopisoch Binaural and Ambisonic Sound as the Future Standard of Digital Games / Tomáš Farkaš, 2018. In: Acta Ludologica. - ISSN 2585-8599, Roč. 1, č. 2 (2018), s. 34-46.

ohlasy:

   NOROWI, N. M. - AZMAN, H. - WAHAT. N. W. A. : Apple Swipe: A Mobile Game Apps for Visually Impaired Users Using Binaural Sounds. Asian CHI Symposium 2021, May 2021, Pages 196-201. ISBN 978-1-4503-8203-8 https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3429360.3468209
VI.5. Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov (Maximálne päť najvýznamnejších projektov. Okrem názvu a stučnej charakteristiky projektu sa uvádza druh účasti (vedenie/ účasť/ iné), ak je možné, hyperlink na projekt a jeho výstupy a ohlasy.)
1.  KEGA 010UCM-4/2018Materiálno-didaktická podpora výučby mediálnej výchovy prostredníctvom školiaceho mediálneho strediska na FMK UCM v Trnave. Spoluriešiteľ. Projekt je zameraný na komplexnú materiálno-didaktickú podporu výučby mediálnej výchovy na slovenských základných a stredných školách prostredníctvom aktivít zriadeného školiacehomediálneho strediska na FMK UCM. V rámci náplne činnosti strediska budú organizované vzdelávacie kurzy (exkurzie) pre žiakov ťažiskovo zamerané na reflexívno-produktívne učenie sa o médiách, bude vytvorená a prevádzkovaná interaktívna multimediálna učebná platforma so sériou lekcií (e-learnigovým kurzom) pre žiakov z mediálnej výchovy. Platforma bude zároveň poskytovať metodickú podporu učiteľom v danej oblasti prostredníctvom on-line dostupnej metodickej príručky.
2.  KEGA 023UCM-4/2020 Rozvoj digitálnoherných štúdií a dizajnu. Spoluriešiteľ. Cieľom projektu je na základe sumarizácie a syntézy dostupnej odbornej literatúry k jednotlivým oblastiam digitálnoherných štúdií (t j. herná teória, herný dizajn, psychologické a sociologické aspekty hier, marketing digitálnych hier) determinovať vhodnú obsahovú štruktúru a následne vytvoriť učebné materiály pre odbor teória digitálnych hier podporené interaktívnym vzdelávacím portálom encyklopedického charakteru. Projekt je zameraný na rozvoj digitálnoherných štúdií a dizajnu v slovenskom vysokoškolskom prostredí.
3.  KEGA 022UCM-4/2022Kultivácia masmediálnych zručností v ére digitalizácie a sociálneho odstupu. Hlavný riešiteľ projektu. Projekt v schvaľovacom konaní. Hlavným cieľom tohto projektu je vytvorenie multimediálnej učebnej platformy, ktorá bude slúžiť na vzdelávacie potreby spojené s výučbou praktických predmetov v rámci fakulty masmediálnej komunikácie. Kľúčovou oblasťou záujmu je audiovizuálna tvorba a k tomu pridružené vetvy, ako sú rozhlasová tvorba, strih, obrazová a auditívna postprodukcia. Multimediálna časť projektu budepredstavovať produkciu vzdelávacích videí a tutoriálov s jednotným vizuálom, ktoré sa budú venovať konkrétnym aspektom audiovizuálnej tvorby (technické predpoklady, definície, kompozícia, strih, nahrávanie zvuku, typy efektov, mikrofónov, zvukové knižnice...). V rámci riešenia projektu bude zároveň zostavená vysokoškolská učebnica, zameraná na teoretickú časť problematiky. Obe časti projektu budú zostavené tak, aby spolu jednotlivé súčasti súviseli a dopĺňali sa.
4.  Tvorba a lektorovanie projektu, ktorý je súčasťou projektu "Na každej škole záleží" organizovaný Komenského inštitútom. Spolupráca so ŠUP Svidník. Cieľom projektu je niekoľko celodenných workshopov, zameraných na zvukovú tvorbu. Výsledkom je zostavenie celého vyučovacieho programu, zameraného na audio-vizuálnu tvorbu. Hlavné zámery projektu:1. Skvalitnenie praktického vzdelávania žiakov Reklamnej tvorby ŠUP Svidník v oblasti zvukovej tvorby a jeho sprístupnenie ostatným žiakom školy v rámci krúžkovej činnostiMedia-Clubu pri ŠUP Svidník. 2. Pozdvihnutie povedomia širokej verejnosti o umeleckom potenciáli v regióne prostredníctvom podcastov vytvorených žiakmi ŠUP Svidník
5. 

VII. Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

Aktivita/funkcia Názov inštitúcie/grémia Časové vymedzenia pôsobenia
člen štátnicovej komisie UCM FMK máj 2021
Kultivácia masmediálnych zručností v ére digitalizácie a sociálneho odstupu UCM FMK podaný projekt KEGA - hlavný riešiteľ
Zvukové workshopy Kultúrne centrum Malý Berlín Trnava 2018 - súčasnosť
Recenzia vedeckého článku The Ludic Impact of Horror Games on the Body: Until Dawn, Amnesia: The Dark Descent, and Alien: Isolation zahraničný časopis Hungarian Journal of English and American Studies november 2022

VIII. Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum od kedy do kedy trval pobyt) Mobilitná schéma/pracovný kontrakt/iné (popísať)

IX. Iné relevantné skutočnosti (Maximálne 1800 znakov)

Erasmus + KA2 The acquisition of 21st century skills through the production of digital games - člen teamu, písanie projektu Workshop Digi Youth - interaktívny vzdelávací seminár pre pracovníkov s mládežou a učiteľov zameraný na inovácie v oblasti digitálneho vzdelávania mládeže (26. 5. 2022) Kompletný zvukový dizajn pre digitálnu hru Via Memories od Blind Octopus Studio - hra je plánovaná ako oficiálny release na viacerých platformách Od začiatku roka 2022 pracuje ako externý redaktor pre portál Vĺčatá.sk, zaoberajúci sa edukatívnymi hrami pre deti. Odborný lektor v rámci Game Jam Trnava/Slovakia WORKSHOP v rámci končiaceho projektu KEGA Materiálno-didaktická podpora výučby mediálnej výchovy prostredníctvom školiaceho mediálneho strediska na FMK UCM, marec 2021 WORKSHOP s názvom základy práce v DAW (Digital Audio Workstation) 1 - Malý Berlín, Trnava, 17. 10. 2020 WORKSHOP s názvom základy práce v DAW (Digital Audio Workstation) 2 - Malý Berlín, Trnava, 21. 11. 2020 WORKSHOP s názvom Ako zabaviť a vzdelať deti pomocou zvuku, Malý Berlín, Trnava, 30. 5. 2020 Hudobný koncert vlastnej autorskej hudby pod pseudonymom Cloudsform, Malý Berlín, Trnava, 7. 5. 2020 WORKSHOP s názvom O zvuku inak: Hlas okolo nás, Malý Berlín, Trnava, 16. 3. 2019 WORKSHOP s názvom O zvuku inak: Dizajn zvukových efektov, Malý Berlín, Trnava, 4. 5. 2019 WORKSHOP s názvom Všetko je beat, Malý Berlín, Trnava, 27. 9. 2018 WORKSHOP s názvom Všetko je melódia, Malý Berlín, Trnava, 27. 10. 2018 WORKSHOP s názvom Základy samplovania, Malý Berlín, Trnava, 17. 11. 2018 Neustále vzdelávanie sa v používaní rôznych softvérov (zvukový dizajn, implementácia do herných enginov, 3D modelovanie), príprava ďalšej knihy. Od roku 2019 tvorba online zvukových tutoriálov pre študentov na YouTube kanáli Sound_Lab_fmk

Stručný profil pedagóga v SK a EN jazyku

Slovenský jazyk:
Tomáš Farkaš vyštudoval UCM FMK v Trnave a v roku 2015 tam zároveň úspešne ukončil aj doktorandské štúdium s titulom PhD. Od základnej školy sa zaoberá zvukom a fotografiou, v posledných rokoch sa zameriava hlavne na zvukový dizajn do digitálnych hier a filmu. V dizertačnej práci sa venoval žánru horor a jeho auditívnej stránke. V súčasnosti sa chystá vydať svoju prvú knihu/učebnicu s názvom "Predtým, ako nahráte svoj prvý zvuk", ktorá predstavuje základy zvukovej tvorby a strihu, ako aj teórie potrebnej v úvode do štúdia zvuku, nahrávania a natáčania krátkych filmov. Na škole vyučuje predmety, súvisiace so zvukom, zvukovým dizajnom a implementáciou zvuku do digitálnych hier. Vo voľnom čase sa venuje field recordingu, tvorbe zvukových efektov do digitálnych hier a tvorbe hudby pod pseudonymom Cloudsform.
Anglický jazyk: